fredag 4 november 2011

Var det allt????

En "riktig" hemmamamma lagar all mat själv. Burkmat är för lata, dåliga mammor som inte älskar sina barn. Eller? Nej, jag kommer absolut köpa massor av burkmat framöver, men man kan ju också spara en del pengar genom att göra egen barnmat, och så länge det bara handlar som puré på frukt och grönsaker är det ju så enkelt. Just nu puréar jag som om det gällde livet. I frysen finns puré av potatis, morot, palstrenacka, katrinplommon, päron, bärmix, mango och banan, broccoli, ärtor och broccolimix (broccoli, morot och blomkål). Och papaya. <br>
I förra veckan skulle jag gå till öppna förskolan. Lagom dissad kände man sig när man möttes av en skylt med texten "Idag är det fullt! Välkommen åter!". Vad skulle jag hitta på då? Jag gick till en lite större mataffär och passade på att handla råvaror till några fler purésorter så klart. Mangopurén ligger i frysen, persiljeroten väntar fortfarande på sitt öde i kylen, men de senaste dagarna har handlat om något annat. Papayan. (Alla som spontant började nynna på "Papaya coconut" räcker upp en hand.) En papaya kostar 19.90 på Ica Olskroken. Det är både styckpris och kilopris, vilket jag vänligt påpekade för personalen i fruktdisken. Jag är nämligen lite skeptisk till att alla papayor väger exakt 1000g. Det var i alla fall styckpris. <br>
När min papaya hade mognat i några dagar för mycket bestämde jag mig för att ta itu med den. Fram med potatisskalaren! Det hade nog varit lite lättare om den var helt färsk, nu fick jag kämpa ganska friskt en stund. Men skalet åkte av. Sedan delade jag min papaya och tog mig an kärnhuset. Kärnorna ser ut som något en insekt lämnat efter sig som en ledtråd till Gil Grissom i CSI. När man skalat och kärnat ur en papaya är den inte större än en avocado. Började i det här läget ana att det inte skulle bli så prisvärt som jag hade trott. Jag fortsatte med att dela halvorna i avlånga bitar, som jag sedan delade ytterligare, så att jag hade bitar inte helt olika sockerbitar. Dags att ta fram stavmixern. Det var nu jag kom på att stavmixern hade lagt av mitt i mangopurén. Kunde det vara så att den bara var överhettad och skulle funka? Nej, då! Stendöd! <br>
Hur hanterar man då sina små bitar papaya när stavmixern är stendöd? Jag hittade en äggskivare som både skivar och klyftar ägg. Den fick bli mitt nästa redskap! I med bitar för att göra mindre bitar. Det blev slafsigt. Till slut hade jag en massa med betydligt mindre bitar, men klart för stora för Adrian. Jaha? Vad nu? Jag slängde i alla i vår minsta kastrull med lite vatten, kanske kunde man koka bitarna lite så att de gick att mosa med vatten? Nja. Lite mer mosigt, men fortfarande inte puré. Vad göra? <br>
Igår gick jag till slut till en av våra större elektronikkedjor för att kolla in utbudet av stavmixers. Nu äger vi en superdupermegamultibra stavmixer med turboknapp! Fattar ni hur bra den måste vara? Dubbelt så hög effekt som den första, en extra behållare, den klassiska mixerbunken, turboknappen och 25:- skänktes till rosa bandet. Kunde det bli bättre? Fattar ni hur fantastisk denna stavmixer måste vara? Väl hemma plockade jag fram den skurna, hackade, småkokade papayan ur kylen och mixade röran med min nya superduperstavmixer. Oj, vad slät purén blev! Framtida puréer kommer bli sååååå släta! Dags att portionera ut purén i isbitsformarna. En. Två. Tre. Fyra. Fem. Sex. Slut? Vad? Slut? Det kan väl inte stämma? Allt detta slit för sex ynka smakportioner papayapuré? Ärligt? Seriöst? <br>
Jag kommer köpa papayapuré på burk i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar