fredag 4 november 2011

Mitt bibliotek

Jag har alltid drömt om att ha ett eget bibliotek. Ett litet, småmörkt  rum med bokhyllor som täcker stora delar av väggarna, fyllda med böcker.  Därtill ska det finnas två läsfåtöljer, ett litet bord att ställa sina  tekoppar på och en musikanläggning för att spela klassisk musik. För i  mitt bibliotek får man bara dricka te. Och all annan musik än klassisk  är förbjuden. Något annat passar liksom inte in. I bokhyllorna ska det  finnas böcker av alla sorter: gamla, nya, tjocka, tunna, skönlitteratur,  faktaböcker, uppslagsverk och lexikon. Det där med lexikon är ju något  som jag nästan samlar på, vilket ni kanske vet om ni har titta i mina  bokhyllor. I mitt bibliotek ska jag sitta regniga kvällar och läsa,  eller prata med en vän. Det finns en sak till som måste finnas i mitt  bibliotek, och det är en gammal jordglob. En väns mamma har en  fantastisk möbel: en gammaldags jordglob i trä som också är ett barskåp.  Om jag skulle lyckas lägga vantarna på en sådan kanske man kan få ta en  whishy eller ett glas portvin i mitt bibliotek också. Men idag hittade  jag något nästan lika bra.<br />Min makes farmor gick bort förra vintern, tråkigt nog. Nu är det dags att tömma huset så att det kan säljas. Familjen har samlat på sig massor av prylar över åren och vi har varit där idag för att se om det fanns något vi skulle vara intresserade av och för att hjälpa till. Eller, J hjälpte till, jag tog mest hand om sonen. Det finns gott om gamla böcker som gärna kan få flytta in i vårt hem, även om vi just nu inte riktigt har plats. En härligt kulturskatt är Nordisk Familjebok. Detta tidsdokument säger så mycket om den tid då den gavs ut och jag skulle verkligen vilja ha den. Om vi får plats, vill säga. Och så hittade jag den plötsligt. En jordglob! Precis som jag tänkt mig! Den står på en rejäl fot i trä och själva globen är i dova färger. Även en gammal jordglob är ett tidsdokument. På den här globen finns länder som Kinesiska Riket, Indiska Riket, Arabien och Persien. Det finns också ett hav som heter "Stora eller Stilla Oceanen". Jag är mycket tacksam att ingen annan var intresserade av denna underbara pjäs som nu ska få bo hos oss. Fantastiskt! Det mest historiska i kartväg jag finns i lägenheten idag är min altas från mellanstadiet, med länger som Östtyskland, Sovjetunionen och Tjeckoslovakien. Den här globen förgyllde min dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar