fredag 4 november 2011

Multitasking

Multitasking, eller simultankapacitet som man säger på svenska, lär ju vara något typiskt kvinnligt. För min del har det på senare år blivit något som snarare är negativt än positivt. Jag vill fylla mitt liv med så mycket att det nog är bäst att göra minst tre saker samtidigt. Vilket innebär att man gör allting halvdant. Ett klassiskt exempel är att äta middag medans man tittar på en favoritserie på tv och läser bloggar. Och kollar facebook så klart. Är det hälsosamt att fylla livet med så mycket? Ja misstänker att mitt effektiviseringssinne snart kommer att ge mig magsår. Jag är helt övertygad om att jag måste bli av med dessa dåliga vanor snarast. Jag misstänker att A kan vara en hjälp i detta. När man sitter och ammar kan man inte alltid luta sig fram mot datorn för att läsa nyheter samtidigt. Då får man nöja sig med att bara amma och lyssna på musik. Det räcker faktiskt ganska bra. <br />Men det finns en annan aspekt av simultankapacitet, den lite mer positiva aspekten, som jag märker att jag börjar utveckla. Det handlar om att göra saker med vänster hand som man bara trodde att man kunde göra med höger, att lyfta upp ett ledset barn ur barnvagnen utan att tappa nappen som ligger på hans mage och att ge sonen D-droppar medan man fixar sin förmiddagslatte. Vad man kan när man måste!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar