fredag 4 november 2011

Kokboksutmaning - två recept till

Nu är jag igång ordentligt. Jag har hunnit med två recept till, dock ur samma kokbok.

Kokbok:
Mer smak på vardagsmaten

Recept:
Svampbakad korv med bön- och kikärtssallad (s.25)
Falukorven delas påpå längden, på korvhalvorna bres en svampröra ut och sedan gratineras det hela i ugnen. Svampröran bestod av hackad lök, hackad svamp, en kall, kokt potatis, riven ost, dragon och persilja (som byttes ut mot provencalska örter) samt ett ägg (som vi hade glömt köpa, så det struntade vi i). Salladen var enkel: kikärtor, haricots verts, rödlör och en vinägrett med senap.

Resultat:
Jag älskar svamp, men det ser inte så aptitligt ut. Och så gott var det faktiskt inte heller. Salladen var god, men det kunde kanske varit något mer i också. Det smakade okej, men inte mer än så. Jag tror inte vi kommer att göra det här igen, möjligtvis salladen, med viss variation.


Kokbok:
Mer smak på vardagsmaten

Recept:
Musslor med ansjovis. (s. 38)
Fräs ihop hackad lök, vitlök, ansjovis, musslor och persilja (som ersattes med dill), låt koka några minuter med vatten och citron. Servera med pasta och riven parmesanost.

Resultat:
Jag är ledsen att behöva säga det, men det här var faktiskt inte alls gott. Frågan är vem av oss som måste äta resterna till lunch imorgon. För det här vill ingen av oss äta igen.


Summering: Jeremy börjar tappa förtroendet för kokboken. Konsum hade slut på persilja. Jag hoppas att de andra recepten jag har valt ut resulterar i smakligare måltider än de här. Verkligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar