fredag 4 november 2011

En lattemorsas vardag

Ja, då har vi alltså hittat den så kallade vardagslunken. Den förändras så smått efterhand som Adrian växer, men det finns numera ett tydligt mönster. En dag ser ut ungefär såhär. <br /><br />Morgon <br />Adrian vaknar oftast mellan kl 6 och kl 7. Vi går upp, ammar och han somnar om i soffan. Beroende på dagsformen (och huruvida jag har fått sova hela natten) kanske jag ägnar hans sovtid åt att diska eller plocka i lägenheten. Eller titta på Grey's Anatomy, House M.D eller något annat superviktigt. Om jag är riktigt trött orkar jag inte ens fixa fram en serie att titta på som jag egentligen vill se, då blir det något i stil med Efter 10, Project Runway eller brittiska husletarprogram. Om jag har tur klämt också dagens första kaffe in här. Latte alltså, från Tassimo-maskinen. Förmiddags-tv kan med fördel bytas ut mot t.ex. en barnvagnspromenad. <br /><br />Lunch <br />Om jag inte har något inplanerat har jag kanske skaffat en lunchdejt på stan med någon som har en stund över. Det kan vara arbetande vänner, då blir det en ganska kort lunch, eller sådana med lite mer flexibla arbetstider, då blir det ofta lite längre umgänge. Har jag ingen lunchdejt blir det gårdagens middag som matlåda, ätes i det tempo som Adrian tillåter. <br /><br />Eftermiddag<br />Har vi inte haft en lunchdejt försöker jag hitta på något på eftermiddagen. Det kan vara en barnvagnspromenad, fika med någon annan lattemorsa (japp, Kajsa, nu kallar jag även dig för lattemorsa!), besök på någon öppen förskola eller shopping. Inte för att jag har lyckats ta mig in på någon öppen förskola ännu. Det var fullt en gång. Och babygrupperna krockar ofta med annat jag har planerat. Men jag jobbar på det. <br /><br />Kväll<br />Maken kommer hem från jobbet och då börjar det. Middag. Disk. Ganska troligt tvätt. En lite gnällig bebis. Mat till bebis. Nattning av bebis, vilket kan innebära allt från två minuter till en timma. Sedan kraschar vi i säng. Otroligt socialt, det här. <br /><br />Utöver detta klämmer jag in en del jobb. Någon förmiddag och/eller någon eftermiddag tar jag mig över bron för möten av olika slag. Då brukar jag se till att någon annan gosar med Adrian så att jag kan fokusera. Det ger mig energi för resten av veckan. Jag anade inte att det kunde vara så här kul att jobba, 10% är verkligen helt lagom! <br /><br />Jag måste återkomma till det där med barnvagnspromenader. Kan det bli mer typiskt? För er som inte känner till konceptet så träffas några föräldralediga personer av valfritt kön (alltid mammor) på lämplig plats (i 99% av fall i någon ända av Slottsskogen) för att promenera en stund och samtidigt behandla lagom många samtalsämnen. Skulle pinsam tystnad uppstå finns ett par säkra kort att plocka fram: smakportioner, sömnvanor och barnvagnsmärken. Sömnvanor är ett särskilt lämpligt samtalsämne då det alltid är aktuellt. Barnets sömnvanor påverkar nämligen en mammas liv till stor del, och vanorna ändras oftare än en av mina grannar byter kalsonger. Det gäller dock att glädjas åt ett barns positiva sömnutveckling, oavsett hur dåligt ens egna barn har sovit den senaste veckan. Håll minen och le! När man promenerat lagom länge brukar man hamna vid ett café (Villa Belparc eller Björngårdsvillan), där man turas om att ta sig till kassan för att beställa sin latte. Om man är lite svettig efter promenaden kan man unna sig en bit morotskaka. För de där gravidkilona man ville bli av med kommer ju ändå inte försvinna de närmsta dagarna. Eller veckorna. När man har fikat klart, barnen har ammats och några barn har fått ny blöja är det dags att röra på sig. Det kan vara dags att åka hem, annars kan promenaden nu förvandlas till en liten shoppingrunda. Vad man kollar efter? Barnkläder förstås! Som ni förstår ska man hålla sig långt borta från barnvagnspromenader om man inte själv har barn. Jag kan själv tycka att det är lite väl typiskt. Fast himla trevligt! <br /><br />Nu måste jag gå och lägga mig. Det kan ju hända att Adrian bryter sitt mönster av att sova ca 21-07 (tre nätter på raken är väl ett mönster?) och vill äta mitt i natten. Då måste jag ha fått några timmars sömn. Man vågar ju inte chansa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar