fredag 4 november 2011

Att växa genom andra

Det är spännande att se hur mycket ens egen prestation påverkas av andra människor. Att prata engelska med en modersmålstalare går mycket bättre för de flesta än att tala med någon som har språket som andraspråk och bryter på sitt modersmål. Samma effekt finns i andra situationer. <br /><br />Jag blev i vintras tillfrågad att medverka på en spelning med en blåsarensemble. Det är en kvintett som nu gör ett projekt med några oktetter och jag spelar andra oboe. I gruppen är jag utan tvekan sämst, men jag hänger med utan att behöva skämmas för mycket. Eftersom de andra är så mycket bättre känner jag mig tvungen att prestera på topp, och bara för det spelar jag bättre än annars. Varför spelar jag inte så bra när jag sitter i blåsorkestern på ett vanligt rep? Det är så härligt att märka vad man kan när man bara skärper till sig. Jag kan ju!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar