fredag 4 november 2011

Före vs Innan

Då var språkpolisen här. Ja, det hade ju varit ren och skär lögn att påstå att jag inte har en liten språkpolis bakom vänsterörat som för det mesta sitter och biter sig i tungan för att inte låta elak, men som ibland gör sig hörd. Men jag är övertygad om att det finns andra som påpekar språkfel betydligt oftare än jag gör. Eller? <br /><br />För ett antal år sedan gjorde den härlige Spex-Anders mig och resten av Dracula-gänget uppmärksamma på skillnaden mellan <em>före</em> och <em>innan</em>. De flesta tittade på honom som frågetecken, och det är tydligt att Anders är en av de få i min bekantskapskrets som faktiskt har koll på det här. Utan att nämna namn vill jag påstå att de flesta lärare jag känner, bland annat ett flertal svensklärare, blandar ihop orden. Jag har själv nämnt skillnaden för några få personer och inser mer och mer att skillnaden snart kommer att vara borta. <br /><br /><strong><em>Före</em></strong> är en preposition och ska följas av t.ex. ett substantiv eller ett pronomen. Exempel på detta är <em>Vi måste träffas <strong>före</strong> middagen. </em>och<em> Får jag gå <strong>före</strong> dig i kön?. </em><br /><em><strong>Innan </strong></em>är huvudsakligen en konjunktion, vilken följs av en sats, som <em>Sätt dig ner <strong>innan</strong> du börjar äta.</em><br /><br />Dock används <em>innan</em> även som preposition, vilket skär i öronen på mig och säkert många andra. Okej, språk utvecklas och det går inte att hindra det, jag vet. Men måste då våra medier skynda på processen? Att de så kallade journalisterna som arbetar på aftonbladet.se  har svårt för allt som har med språkriktighet att göra är ingen nyhet, men jag hade faktiskt lite högre tankar om andra medier. De senaste dagarna har TV4 sänt reklam för något stort mästerskap i simning. (Vilket mästerskap det handlar om har gått mig förbi, jag har fokuserat på grammatiken.) På hela skärmen står det <em>INNAN MEDALJERNA</em>. Suck! Ska vi ge upp kampen direkt? Jag antar det. Men det tar emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar