tisdag 8 november 2011

Kladdkakans dag

Jag har blivit galet huslig den senaste tiden. Utöver alla nya recept har jag bakat kanelbullar, gjort glass och nu även bakat kladdkaka. Det är inte riktigt likt mig, jag bakar i genomsnitt två gånger om året annars, varav den ena gången handlar om pepparkakor.
När jag städade bokhyllan hittade jag inte bara kokböcker, utan också en liten papperslapp med ett recept på. Lappen skrev på ett bröllop för några år sedan. Det var Markus och Mia Göransson som gifte sig och Markus mormor, Birgit, hade bakat massvis av kladdkakor som dessert. Det kan vara den godaste kladdkakan jag har provsmakat, vilket jag nämnde för Birgit. Då Birgit är en otrolig sympatisk person skrev hon ner receptet på baksidan av någon lapp som låg på bordet. Den lappen har vi sparat och vi har använt receptet några gånger. Nu sitter det på kylskåpet igen, och jag funderade igår morse på om jag skulle baka. När det dök upp nyheter på facebook under dagen om att det var kladdkakans dag fanns det inget tvivel kvar: det var dags att baka!
Kladdkakan blev inte klar förrän klockan var tio på kvällen, så det blev ingen stor bit, men god var den ändå. Ni vet, sådär kladdig så att den rinner ut när man tar första biten. Då ha man gjort rätt! Det bästa? Att jag har massor kvar, så klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar