fredag 4 november 2011

Bebistricket

Filmen <em>Hundtricket</em> handlade om hur killar kunde använda hundar för att få kontakt med tjejer. Främmande tjejer skulle börja prata med dem bara för att de hade en hund. Precis så funkar det med bebisar. <br />På spårvagnen är det helt naturligt att börja prata med de andra föräldrarna som baxar på sina barnvagnar och håller tummarna att barnet ska vara tyst en lagom lång stund tills man ska gå av, om allt och inget. Oftast om hur det funkar att åka spårvagn med barnvagn. Eller om vilket märke på vagn man har. <br />På BVC börjar man prata med andra föräldrar. Första kommentaren i ett samtal handlar alltid om hur gammalt det yngsta barnet är. Något i stil med "Det var en liten en." eller "Hen kan inte vara gammal." Under konversationens gång kommer föräldern till det äldre barnet någon gång yttra den totalt ologiska frasen "Det går så fort!", som om tidens hastighet skulle kunna variera. Jag suckade de första gångerna jag fick höra detta. Idag kom jag på mig själv att säga samma sak. Med en klump i magen, naturligtvis. Jag är lika typisk som alla andra förstagångsmammor.<br />En annan grupp jag har börjat konversera frekvent med är mina grannar. Utöver de ytliga hälsningsfraserna blir det nu utbyte av ytterligare några ytligheter, angående min son. Vi bor i ett lägenhetshus i centrum, ett inte direkt barnvänligt område, så de flesta som bor här har inte barn. Vi är "de som har fått barn". Vi har bott här i drygt fyra år och innan Adrian föddes hade jag pratat mer än ytligt med ett par i uppgången samt den äldre damen i lägenheten bredvid som gick bort i somras. Nu har jag pratat med inte mindre än tre tjejer i min egen ålder, granngubben, några killar och två tanter, varav den ena stolt förklarar att hon minsann kommer ihåg att pojken heter Adrian, "Det är ju ett så fiiiint namn!" Detta bara den senaste månaden. <br />Den stora frågan är då: hur ointressant var man inte innan man fick barn?<br />

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar