fredag 4 november 2011

Kokboksutmaning

I morse läste jag på facebook om en vän till en vän, Maria, som tänker laga och baka sig igenom sin kokbokssamling. Inspirerad av "Landet Brunsås" ska hon laga tre recept ur varje kokbok hon har hemma, vilket tydligen är genomsnittet av lagade recept per kokbok. Hon skriver om utmaningen i sin blogg.

Tja, jag kan ju villigt erkänna att de flesta av mina kokböcker aldrig fått komma in i köket. Jag är typen som regelbundet tittar på matlagningsprogram och tänker "det där ser ju både lätt, billigt och gott ut, det borde jag kunna fixa" och sedan går ut i köket och lagar till samma halvfabrikat som vanligt. Frustrationen över vår monotona mathållning ökar i perioder och då försöker vi bättra oss, med veckomatsedel och storhandling. Det brukar hålla en vecka eller två, sedan är vi tillbaka i våra vanliga rutiner. Så självklart tänker jag hänga på Marias utmaning! Fast jag nöjer mig nog med ett recept per kokbok.

Jag passade på att städa vår stora bokhylla ikväll, dels för att barnsäkra de nedersta hyllorna, dels för att kolla efter var alla kokböcker finns. När jag plötsligt tjöt till "gissa vad jag hittade" svarade maken lugnt "den där blåa kokboken du har pratat om". Japp, där var den! Jag har den senaste tiden pratat en hel del om en gammal favorit som jag faktiskt använde väldigt mycket när jag flyttade hemifrån, men som jag inte kunnat hitta på länge: Mer smak på vardagsmaten (Norstedts). Boken är nu fylld med dryga tiotalet gula post it-lappar som markerar recept som jag är sugen på. När Jeremy har rensat blir det planering av nästa veckas mat. Jag börjar med mina gamla favoriter, så tar vi resten av böckerna sedan.


En sak jag noterade när jag rensade i bokhyllan är att jag verkar ha en förkärlek för tematiska kokböcker. Jag hittade två böcker om kyckling, en om kräftor, en om ris, en om citroner, en om potatis och ett helt gäng om matkultur från ett visst land. Ska man våga sig på haggis? Kan man göra dolmades hemma? Sauerbraten? Vi börjar med något lättare tror jag.

Jag återkommer med en inventering av alla kokböcker vi har. Observera att jag inte har någon tidsplan för det här lilla projektet, det får ta den tid det tar. Men det ska bli kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar