måndag 28 november 2011

Kokboksutmaning - det simplaste recepet hittills

Det finns en kokbok i högen som utmärker sig. En bok som jag inte har köpt och som ingen av mina vänner har köpt till mig. Som jag fick som gåva av skolan. För att vi skulle ha nytta av den i livet. Antar jag. Ni vet vad jag pratar om, den fantastiska boken "Hemkunskap". När jag plockade fram den ville Jeremy inte låta mig laga till något ur den, av den enkla anledningen att allting i den är lite äckligare än annan man. Han hade minnen av "lyxpannkakor", där man fick använda ett helt ägg. Sånt kan ge spår i livet. Dock jämförde jag receptet med samma recept i rutiga kokboken och insåg att det enda som var annorlunda var saltmängden. Då fick det gå.

Kokbok:
Hemkunskap

Recept:
Scones och Grahamsscones (s. 294)

Resultat:
Alla har väl gjort det här i hemkunskapen, eller? Alla minns hur det smakar? Vi valde att använda filmjölk, det blev gott. Inte fantastiskt, men gott. Så nu är även den boken avklarad.



PS. Funderade på att använda receptet på "bryggt te", men vi hade ingen tekanna, så det fick vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar