söndag 20 november 2011

Kokboksutmaning - inventering av kokböcker

Nu har jag äntligen tagit itu med uppgiften att inventera kokboksförrådet. Det blev inte mindre än trettio olika titlar, och två av dem hade jag minsann skaffat mig dubletter av. Det är kul att kolla igenom hyllorna så här, många minnen dyker upp. En del böcker är gåvor, en köpte jag när jag bodde i Tyskland (japp, den är på tyska, får väl se hur det går), många köpte jag under åren jag jobbade extra på Wettergrens bokhandlar i Kungsbacka, Kållered och på Avenyn. Den jag ser fram emot mest är nog den kokbok vi fick när jag och Maria gick en typiskt turistig matlagningskurs i Chang Mai i norra Thailand 2001. Ska det bli hemmagjord currypasta, kanske?

Jag tänkte infoga listan, så sätter jag en liten asterisk före titeln efter hand som jag betar av dem. Jag har redan en del planer, men ibland finns det lite förhinder. Jag menar, det ska bli jättekul att testa att göra egen lemon curd, men vad ska jag göra med 1,5 kg lemon curd? Alltså: jag måste köpa fina glasburkar så jag kan ge bort en del!

En liten detalj är att jag ju bor tillsammans med en annan vuxen person, och en del av kokböckerna tillhör väl egentligen honom. Till exempel muffinsboken som han har fått i födelsedagspresent av mig. Men jag räknar med dem också, delvis för att jag inte har stenkoll på alla böckerna. 

Här är i alla fall listan:


Kärlek, oliver och timjan
Leif Mannerström: Husmanskonst
Den stora vegetariska kokboken
Wok!
Deutsche Küche
Stora pastakokboken
Vegetariska kokboken
Hemkunskap
Alla tiders bröd
Bonniers bok om kyckling
Mat och umgänge
Libra cooking school recipe book
Kyckling på fredag
Merän bara mat
Rutiga kokboken
Nya Annas mat
Lätt att laga fiskrätter
Alla tiders potatisrätter
Sju sorters kakor
1 smet 100 muffins
Kräftor!
Ris & risotto
Antipasti
*Mer smak på vardagsmaten
Citroner
Sunda sötsaker
Grekisk matlagning
Skotsk matlagning (*2)
Engelsk matlagning (*2)
Irländsk matlagning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar