fredag 20 januari 2012

Vad gör man för att få vara med i tidningen?

Det har blivit väldigt hajpat att vara kändis, oavsett hur känd man är. Om jag frågar mina elever vad de vill bli i framtiden nämns väldigt många yrken där kändisskap är det primära, att vara stor artist är viktigare än att syssla med musik eller skådespeleri, till exempel. Dokusåpor är typiska exempel på detta.
Idag såg jag ett foto när jag skummade igenom "nyheterna" på den stora sajten www.aftonbladet.se. Det här fotot:
Bild från aftonbladet.se
Titta noga på killen på bilden. Kan ni lista ut vad han har gjort som är så stort eller viktigt att han förtjänar en plats på aftonbladets förstasida? Är han politiker? Har han räddat livet på ett drunknande barn? Har han uppfunnit något som kan rädda livet på fattiga människor? Nej, det är värre än så. Han har blivit utsatt för en hackerattack. Vad som har blivit hackat? Hans konto på FamiljeLiv!
Vet du vad FamiljeLiv är? Nej? Då gissar jag att du inte har, väntar eller planerar barn. Vågar du erkänna att du har varit inne på sajten? Nej, de flesta förnekar det. Men det är ganska kul att surfa runt på forumet, jag lovar, för man hittar så många korkade människor som skriver så dumma saker. Det bästa är att man kan göra det värre genom att trolla lite själv. Ett troll är någon som låtsas vara mer tragisk, korkad eller elek än vad som är möjligt, bara för att göra folk arga. Det är jättekul.
Detta forum är alltså så pinsamt att 95% av dess användare förnekar att de ens loggar in på sajten. Sajten hackas. Och Adrian Bengtsson går ut med bild på aftonbladet.se och berättar om hur han är ett av offren för den hemska attacken. Grattis, Adrian. Vi ser dig.
Den som vill läsa mer detaljerat om Adrians historia kan klicka här. Plocka fram näsdukarna, det är tårdrypande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar