måndag 16 januari 2012

Grammatikdagen

Grammatikens plats i språkundervisningen i grundskolan och gymnasiet är omdiskuterad. Många tänker nog att man "förr" (när det nu var) fokuserade mer på grammatiken, och det stämmer. Sedan kom en generation språklärare som ville prioritera den pragmatiska aspekten, som ville att eleverna skulle få öva på att använda språket i första hand. Jag anar att jag tillhör nästa generation, som vill återinföra grammatiken, utan att egentligen trampa pragmatikerna på tårna.
Varför ska man undervisa i grammatik? Visst kan man närma sig ett språk via fraser, ett vanligt sätt om man som vuxen reser är att köpa en reseparlör och uttala ord och meningar som finns samlade efter ämnesområde. Men om man ska få kolla på den korrekta användningen av ord, helt enkelt hur man sätter ihop orden till större kluster som fraser och meningar, måste man kunna grammatiken. Om man har fått lära sig grunderna i svenskan behöver språklärarna inte lägga lika mycket lektionstid på att förklara skillnaden på ett adjektiv och ett adverb.
Jag är känd som språklärare som älskar grammatik. Jag försöker inte dölja det, jag tycker faktiskt att grammatik är intressant. Därför måste jag uppmärksamma att någon härlig människa har tagit initiativet till att instifta grammatikdagen i Sverige. Äntligen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar