torsdag 5 januari 2012

Möchte jemand mit mir Deutsch sprechen?

Ni vet att alla lärare brinner för sitt ämne. I olika hög grad kanske, men man kan ju inte undervisa något man inte brinner för. Jag undervisar i engelska och tyska. Hur ofta läser/hör/skriver/pratar jag engelska? Hur ofta som helst så klart, jag bor ju Sverige 2012, liksom. Och hur ofta får jag en chans att använda min tyska? Säkert oftare än de flesta av er andra, men inte i närheten av så ofta som jag skulle vilja. Jag följer @germanlanguage på Twitter, då får jag någon tweet om dagen med exempel på tyska ord. Någon gång i månaden har man turen att hamna på samma språvagn som några tyska utbytesstudenter i grupp. Då lägger jag undan mobilen, tjuvlyssnar så mycket jag bara kan och tvingar mig själv att inte vara pinsam coh tilltala dem. Men sen då?
Det jag vill säga är att jag saknar att använda det tyska språket. Jag tappar de färdigheter jag en gång besatt, och det är oerhört frustrerande. Så, finns det någon där ute som vill fika med mig på tyska? Ich hab viel Zeit, wenn jemand Kaffee trinken möchte!

Ok, bilden behöver sin förklaring. Jag jobbade på det underbara lägret Barretstown. Det var landskamp i fotboll mellan Sverige och Tyskland. Någon av de tyska ledarna var lite fanatisk och ville göra matchen lite mer spännande. Sverige förlorade. Vi svenska ledare fick klä ut oss i den tyska fanans färger (svart, rött och GULD, ingenting annat) och gå upp på scen under middagen för att dansa medan de tyska ledarna sjöng sin nationalsång. Lagom förnedrande. Den mest tyska bilden jag har på mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar