måndag 7 maj 2012

Populärvetenskapen hyllas av GU

Sedan Adrian föddes har jag läst väldigt lite. Det händer helt enkelt för sällan att jag har sammanhängande tid över utan att behöva prioritera annat eller vilja sova. Det jag prioriterat att läsa är Språktidningen. Det har länge funnits olika sätt att sprida vetenskap till de stora massorna, jag minns hur vi på gymnasiet letade upp ett litet färgat häfte på några få sidor (färgat papper, svart text, inga bilder) som fanns på biblioteket som förmedlade smått och gott om språkforskning. Men när Språktidningen dök upp för några år sedan lyckades den locka många språkintresserade som kanske inte nåtts av den nya forskningen ännu. Tidningen är alldeles lagom lång, blandar frågespalter och korta notiser med längre artiklar om allt mellan himmel och jord. Den har foton, illustrationer och lagom mycket kända ansikten för att fånga uppmärksamheten. Ämnena kan vara allt från hur chattandet utvecklar skriftspråket på Kap Verde till diskurspartiklar och runstenar. Var enda gång jag läser Språktidningen får jag en kick och funderar på hur jag kan utveckla min karriär. För det finns ju så mycket roligt där ute att syssla med. Man kanske borde sikta in sig på lite mer lingvistik? Eller läsa en A-kurs i svenska vid GU? Eller läsa klart den där D-kursen i engelska så att man kanske, kanske en vacker dag kan ta det där steget och försöka doktorera. Eller ska man försöka utveckla läraryrket? Hitta en egen vinkling och försöka ta sig ut och föreläsa för andra lärare? Eller kanske bli författare? Så inspirerad blir jag av Språktidningen. Och jag är uppenbarligen inte ensam om att gilla tidningen.

Idag kom nyheten på twitter att Språktidningens chefredaktör Patrik Hadenius blir hedersdoktor vid Göteborgs Universitet. Anledningen? Att han sprider kunskapen ut till de breda massorna. Motiverinten lyder som följer:

"Patrik Hadenius är chefredaktör och ansvarig utgivare för Språktidningen, Forskning och framsteg och Modern Psykologi. Han har som publicist med Språktidningen skapat ett nytt och spännande forum för populärvetenskap om alla aspekter av språk. Tidningen är omfångsrik och välgrundad i aktuell språkforskning, där varje populärvetenskaplig artikel antingen är skriven av eller faktagranskad av forskare. Språktidningen utgör också en viktig kanal för språkforskare att presentera sin forskning för en bred publik. Patrik Hadenius har, som innovativ publicist och kulturpersonlighet, både tagit vara på och bidragit till det stora intresset för språkfrågor bland allmänheten idag och skapat en spännande och attraktiv kanal för spridning av språkvetenskaplig forskning i populär form i Sverige."

Det här är en nyhet som gör mig glad! Grattis Patrik, det är du värd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar