söndag 20 maj 2012

Ettårskalas

Ja, så har det då hänt. Adrian har fyllt ett år. Jag har en ettåring hemma. Helt sjukt galet!
Själva födelsedagen blev inte så speciell, det var matlagning för hela slanten, men vi firade desto mer på lördagen. Det var stort kalas i bostadsrättsföreningens festlokal med familjer, släkt och vänner. Många gäster blev det: 33 vuxna och 13 barn. Snacka om liv och rörelse! Som vanligt är problemet att man inte hinner prata tillräckligt med alla, man räcker ju inte till. Men alla vet ju hur det är.
Jag och Jeremy har helt olika kalasrutiner med oss hemifrån, och nu ska vi skapa våra egna rutiner för vår egna, lilla familj. Inte helt lätt. Min släkt har alltid stort kalas när någon fyller år, Jeremys släkt bjuder sällan fler än närmsta familjen. Vi bakar alltid själva, Jeremys familj bjuder på köpetårta och kanske köpt smörgåstårta. Hur ska man få ihop det här? Just den här gången blev det hemmagjord smörgåstårta. Tur att min mamma gillar att laga mat, annars hade det aldrig gått. Nedan kommer en ganska utförlig beskrivning av maten, så gillar man inte smörgåstårta är det bäst att sluta läsa nu.

En blogg jag brukar läsa, Kryddburken, är full av recept på smörgåstårta, då detta är bloggaren Lindas specialitet. Då jag aldrig gjort en smörgåstårta förut satte jag mig och läste igenom det hon skrivit om smörgåstårtor och utgick från det. Jag ville ha en med skinka, Jeremy ville ha en med räkor och det fanns flera vegetarianer på gästlistan. Dessutom har Linda skrivit om en tårta som barnen gillade. Ingen tvekan: det fick bli fyra sorter! Jag utgick från Lindas recept när det gäller varianten med skinka, googlade lite om vegetariska alternativ och gick på magkänsla när det gällde de andra två. Så här blev det. 

Smörgåstårta med skinka

 



Första lagret var hackad, rökt skinka och mandarinklyftor på burk utblandat med grundröra. (Grundröran var genomgående vispgrädde, crème fraiche, majonäs, salt och peppar.) Andra lagret var kokta ägg och mjukost med grundröra. Sjukt gott!

Smörgåstårta med lax och räkor

 



Ett lager med rökt lax i strimlor och grundröra, ett lager med kokta ägg, grundröra och röd stenbitsrom. Ett berg av räkor på toppen. Det blev inte så mycket kvar av den här. Galet gott.

Vegetarisk smörgåstårta med avocado och fetaost

 



Först avocadomos med rödlök och grundröra, sedan mosad fetaost med soltorkade tomater. Gott, men inte lika fantastiskt som jag trodde det skulle bli. Måste klura på vad som saknades.

Barnens smörgåstårta

 



Gjord på Hönökaka som lades så det blev en cirkel. Här gjorde jag grundröran okryddad och utan majonäs. Första lagret var leverpastej och grundröra och andra lagret var skinkost (mjukost med skinka i) med grundröra. Hur gott det var? Så här nöjt var födelsedagsbarnet. Han tjöt av glädje!



Efter maten var det dags för tårta. Det blev en repris av något jag, Birgit, Louise och Linn serverade på vår 100-årsfest för snart sju år sedan. Ingen verkade komma ihåg den, vilket nästan var konstigt. Jag mindes den som fantastisk, men antingen spelar minnet mig ett spratt eller så lyckades vi inte lika bra den här gången. Den blev god, men inte himmelsk. Fyra chokladbottnar i varje, chokladmousse i mittenlagret och hallon med kesellakräm i de två andra lagren. På toppen rosa marsipan. Det är inte lätt att kavla ihop två cirklar marsipan till en rektangel. Och det blir inte alls snyggt om de olika locken har lite olika nyanser. Tur att det finns vispgrädde och florsocker som kan dölja skavanker. Det verkade som att tårta var godkänd, Adrian gillade den i alla fall!



Som ni förstår var vi ganska trötta när vi kom hem. När jag i förmiddags klev ut i solen för att hämta hem de sista smörgåstortorna från lokalen kände jag mig nästan bakfull. Kan man bli det på smörgåstårta och mineralvatten? 
Tack alla som hjälpte till och som firade Adrian. Det blev en toppenhelg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar