torsdag 15 mars 2012

Vem måste vara språkproffs?

Alltså, alla måste inte vara experter på att tala och skriva. Men om man jobbar med det så tycker jag att man kan börja ställa krav. Jag tycker att det är pinsamt när mina kollegor skickar ut veckobrev från skolan med särskrivningar. De flesta av dem gör det inte, men några enstaka missar på det. En journalist som gör syftningsfel i en artikel är pinsamt. (Hej Aftonbladet!) Och igår upptäckte jag en riktigt pinsam sak. Som vanligt när det är pinsamt dåligt är det aftonbladet.se som är boven i dramat. I tisdags kväll skedde en hemsk olycka i Alperna, där många barn och några vuxna dog. Vidrigt. Hemskt. Man saknar ord. (Svårt att kommentera det jag vill komma fram till utan att verka okänslig, jag vill verkligen betona att jag olyckan ger mig gåshud av obehag.) Den aktuella web-sidan har lagt upp en video med bilder. En person berättar om nyheten. Och berättar att olyckan hände i det vackra landet "sveitsch".
Många svenskar har problem med uttal av ord som Schweiz och regissör. Det är väl okej om man är bilmekaniker, sitter i kassan på ICA eller kör ut post. Men inte om man rapporterar nyheter i tv-inslag. Pinsamt! Skärpning, tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar