torsdag 8 mars 2012

KONY - vad ska man tycka?

De flesta har väl hunnit se filmen om Joseph Kony nu, va? Den sprids som löpeld via facebook, twitter och bloggar. Och så kommer motargumenten lika snabbt sedan. Vad ska man tro på?
Jag är ingen expert på afrikanska krigsherrar, så jag vågar inte uttala mig så mycket där. Men jag reagerade på en sak i filmen. Amerikanska vänner upptäcker något dåligt de vill göra något åt. Vart vänder de sig? Till amerikanska politiker. Vad svarar politikerna? Vi tänker inte ingripa om det inte har med USA att göra. Bra, USA, bra! Vad gör vännerna? Tjatar mer. Till slut ger politikerna med sig.
Har någon hört talas om FN? Handlar inte FN om att många nationer, små som stora, går ihop för att bilda en större enhet, som tillsammans kan bekämpa orättvisor i världen? Jag förstår inte varför filmens skapare inte vänder sig till FN, snarare än till amerikanska politiker. Någon mer insatt får gärna förklara om jag helt missförstått hur det här funkar.
Jag gillar inte att USA leker allsmäktig domare i världen, oavsett om de gör bra ifrån sig eller inte. USA kan sköta sitt. Vill de syssla med något de egentligen inte har med att göra kan de vända sig till FN. Bara för att man har många invånare kan man inte leka gud. Och med tanke på vilka miffon (abortmotståndare, homofober osv) som vill bli president i USA bör deras makt internationellt minska avsevärt. Annars vill jag också vara med och rösta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar