tisdag 6 december 2011

Adventskalendrar

Nu är det ju december månad igen, vilket innebär en uppsjö av adventskalendrar att njuta av. Här finns ingen chokladkalender, inga små pappluckor att öppna och maken har inte gjort någon presentkalender till mig, men det finns ju massor att njuta av via nätet Jag tänkte tipsa om några av mina favoriter.

* SVTs klassiska julkalender på tv heter i år Tjuvarnas Jul och är lite småmysig. Jag gillar när det är lite historiskt, snarare än moderna saker som förra årets Hotell Gyllene Knorren. Hittas på svtplay.

* Kanal5 visar en norsk adventskalender med vuxenhumor. Ni kanske minns Nissene på loven som gick för några år sedan? Det var en humorserie som baserades på en fiktiv dokusåpa där 24 tomtenissar tävlade i olika julgrenar, en nisse röstades ut varje dag. Det här är uppföljaren: Nissene over skog og hei, eller Expedition: Julklapp, som kanal5 har översatt det till. Den här gången ska tomtenissarna förflytta sig mot ett mål under de 24 avsnitten, återigen röstas en nisse ut efter dagens nissekamp. En svenska nisse finns med i år, Björn Gustafsson. Min favoritkalender i år! De ser man här.

* Humoristiska bilder som illustrerar olika talesätt finns på oioioi.se. De visar helt enkelt hur det blir om man tolkar talesätten bildligt. Inte så man skrattar högt kanske, men ett litet leende blir det. 

* Språkkonsultenstudenterna vid SU har en blogg som jag hittills har missat. Här visar en tjej vid namn Sofia hur fel det kan bli om man särskriver, i tjusiga bilder. Tänk om alla svenskar ville följa den här adventskalendern och lära av den, så kanske vi kan särskriva lite mindre 2012 än vi gjorde 2011. (Och med vi så menar jag alltså inte mig själv, utan svenska folket i allmänhet. Jag särskriver inte. Alls.) Kalendern hittas här.

Se så, ut på nätet och hitta adventsstämningen nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar