söndag 11 december 2011

Julbak

Så vad det återigen december och regnet öser ner (horisontellt, alltså) här i Göteborg. Vi har fått några få snöflingor, men de smälte bort efter några timmar. Vad gör man då för att komma i julstämning? Man tar sikte på köket, så klart!
För en dryg vecka sedan skulle jag och mina kusiner Camilla och Frida ha lite julbak hemma hos Camilla. Pepparkakorna blev jättebra (hur kan man misslyckas med köpedeg, liksom). Lussekatterna, däremot, blev en smärre katt-astrof. (Ursäkta Göteborgs-humorn, jag kunde inte låta bli.) Vi lyskades på något vis döda jästen, vilket gjorde att degen aldrig jäste och den enda plåten som vi gräddade var fylld med små gummiliknande saker som bara Frida ville äta. Totat miss-lyckande alltså. (Hohoho, en vits till!)
I helgen har det blivit mer bak här hemma. Jag hittade ett recept på gp.se på pepparkaksmuffins med lingon i. Igår gjorde jag muffinsen, idag dekorerade jag dem med färskostkräm och silverkulor. Gott blev det, men inte så gott som jag hade trott. Jag har liksom haft receptet utskrivet i flera veckor nu, och för varje dag som man inte hinner baka stiger ju förväntningarna. Det borde ju vara det godaste som finns, liksom. Kanske var det lite för lite pepparkakssmak i dem. Kanske för få lingon. Kanske kunde färskostkrämen haft lite florsocker i sig. Jaja, det var ju faktiskt gott, kom vi fram till.


Nästa projekt var julgodis. Julgodis innehåller ofta nötter. Om svärmor får bestämma består det nästan bara av nötter. (En favorit i familjen Smith är mandelmassa med smält nougat och en valnöt på toppen. Gissa hur sugen jag blir när jag ser det!) Jag brukar för det mesta hålla mig till pepparkakor och ischoklad, men hur kul är det, liksom. Så nu tänkte jag testa något nytt!
En sak jag hört talas om förut, men aldrig testat, är bountybollar. Som ni säkert listat ut är det en hemmagjord kopia på godiset man kan köpa i vilken butik som helst. Ganska enkelt att göra och mycket, mycket gott. Nästa gång ska jag dock lägga upp bollarna på ett platt fat, inte en tallrik med sluttande kanter. Då halkar de ner och bildar små gäng. Några bollar förblir ensamma, och förefaller nästan utstötta, i kontrast till gängen. Helt plötsligt har vi en skolgårdssituation framför oss! Nej, sånt ska hållas borta från julbaket. Platt fat nästa gång. Men oj, vad gott det var!
Nästa variant fick jag tips om av en bekant på facebook, fördelen med att känna nötallergiker. Superenkla frukt- och chokladbollar. Det var bara att hacka torkade fikon, russin och mörk choklad, blanda med smör och rulla i kakao. Efter provsmakning av smeten föreslog maken att vi skulle tillsätta lite sprit, så en matsked cognac blev det också. Jättegott även det!


Nu är jag redo, julen! Nu får du komma!

1 kommentar:

  1. Duktig du är! Jag hade också bollarna på fel sorts fat så jag kände igen mig där. Fudgen jag gjorde blev väldigt god, man kan ju ha i nåt annat i ön nötter. Jag har insett att jag nog inte tål hasselnötter så som tur var hade jag i mandel ist för hnötterna.

    SvaraRadera