fredag 13 april 2012

Löner - ska utbildning verkligen inte löna sig?

Så var strejkhotet från Handels borta. De fick igenom vissa höjningar, men är inte nöjda, så klart. Inget konstigt med det. Expressen.se har intervjuat några berörda om deras löner och vad de tycker. Där sitter en man som jobbar på Clas Ohlson och gnäller över att han bara får ut ca 20000:- i månaden efter nya höjningen, "och det är inte mycket att leva på med tanke på de dåliga tiderna vi jobbar".
Får jag lov att bli förbannad? Här kommer den brutala sanningen. Mitt jobb kräver en högskoleutbildning på 9 terminer, i själva verket har jag pluggat 12 terminer. När senaste avtalet skrevs hade jag jobbat som lärare i drygt fem år. Jag tjänar 24600:- i månaden, utan chans till OB-tillägg eller övertidsersättning. Obekväma arbetstider? Ja, det är väl alla helger och kvällar man jobbar. Kom inte och snacka om att vi lärare har lov, det är de loven vi jobbar in på alla obekväma tider. Vi har samma årsarbetstid som alla andra. Jag får ut 18-19000:-, osäker på exakt siffra då fackavgifter och försäkringar dras på lönen. Sedan ska jag betala till CSN. Innan jag blev föräldraledig var det nästan 2000:- i månaden.
Jag har förlorat ekonomiskt på att skaffa mig en bra utbildning. Om lärarlönerna fortsätter vara på de nivåer de är nu kommer allt fler välja bort högskoleutbildning och Sverige kommer att bli ett lågutbildat land, där vi blir tvugna att importera arbestkraft helt enkelt för att svenskarna själva inte är kompetenta nog att ta kvalificerade jobb. Det är den krassa sanningen.
Jag ser inte mig själv som fattig. Jag har en bostad, mat på bordet, kläder på kroppen och kan leva ett bra liv. Men det hade varit kul att inte behöva fundera på huruvida det kan bli någon semester den här sommaren. Mina år som student får väl ses som semester antar jag.
Ursäkta att jag låter bitter, men det är lätt att bli det med det här jobbet i det här landet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar