torsdag 9 februari 2012

Jobba till 75?

Reinfeldts utspel om att höja pensionsåldern till 75 har ju fått en del reaktioner. Alla drar förfärat efter andan vid tanken på hur många år de har kvar tills de får gå i pension. För min del finns det en annan sida av det. Jag är inte bara högstadielärare, utan även behörig för gymnasiet. Jag vill helst jobba på gymnasiet, tror att jag passar bäst där helt enkelt. Vet många som är i samma sits som jag. Varför jobbar jag då kvar i grundskolan? Det finns inga jobb att söka! Jag har koll på platsbanken och antalet heltidstjänster som passar mig (engelska och/eller tyska) som har dykt upp i Göteborgs-området sedan jag tog examen kan räknas på mina fingrar. Anledningen till detta? Tja, föreställ dig en tyskalärare. Visst är hon en bra bit över 55, va? Många av de kära 40-talisterna sitter på tjänsterna jag vill åt. Ska de få jobba 10 år till? Då blir jag aldrig gymnasielärare! Tack för det, Reinfeldt!

1 kommentar: