måndag 4 juni 2012

Kokboksutmaning - brödbak

Kokbok:
Alla tiders bröd

Recept:
Nybörjarbröd (s. 14)
Det finns flera förslag på hur man kan variera receptet, och det verkade lite väl trist som det var, så jag lade till 1,5 msk sirap och bytte ut 5,5 dl av vetemjölet mot grovt rågmjöl. I grundreceptet finns det nämligen inga kryddor och det skulle endast bakas på vetemjöl. Inte så spännande. Men så vet det ju ett nybörjarbröd också, alldeles lagom för mig!

Resultat:
En anledning till att jag sällan bakar bröd är att jag inte har någon maskin till hjälp. Jag har en liten hushållsassistent, men den klarar bara av att göra degar på ett halvt paket jäst. Då blir det lättare att göra allt för hand. Men nu så!
Nybakt bröd är ju alltid gott, coh gott blev det. Men nästa gång får det bli något mer i. Kanske något kross eller kli av något slag, eller någon brödkrydda. Det saknade det lilla extra. Men det var gott! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar