onsdag 8 augusti 2012

Rökning - finns det kvar?

Idag är det match mellan Barcelona och Manchester United i Göteborg. Ganska stort antar jag. Jag tycker personligen att det är större att Aftonbladet för en gångs skulle har en annan sport före fotboll på löpet (Sverige tog sig till semifinal i OS-handbollen några timmar tidigare). Ett internationellt evenemang av denna kaliber drar till sig supporters från andra länder. Alltså har det idag funnits gott om utländska turister i Göteborg.
Hur utmärker sig då dessa turister? Jo, de röker! Ni kanske tycker att jag är gnällig som påpekar detta, men jag ser min reaktion som ett sundhetstecken. Jag baserar inget av detta på statistik eller offentliga rapporter, enbart på personlig magkänsla. Men svenskarna röker väl ändå mindre idag än för 10-15 år sedan. Eller, har jag fel? Och svenskarna röker väl mindre än invånarna i många andra länder? Vi reagerade i Berlin på att det luktade rök hela tiden, och den känslan har jag dykt på lite här och var de senaste åren.
Jag tycker att det är fantastiskt att det börjar bli omodernt att röka. I min åldersgrupp (och i min umgängeskrets, får jag vill tillägga) är rökning ovanligt idag. Dock verkar det inte ebba ut som tonårsfenomen. Jag hoppas att det ger med sig där också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar