söndag 5 augusti 2012

Kokboksutmaning - fläskkarré à la Mannerström

Om jag ska vara helt ärlig så provade jag det här receptet tidigare i somras. Det gick inte bra. Nu ville jag ha en chans till, och den här gången smakade det tillräckligt bra för att det ska få visas upp i bloggen.

Kokbok:
Leif Mannerströms HUSMANSKONST

Recept:
Fruktspäckad fläskkarré (s. 212)

Resultat:
Det är alltså en klassisk katrinplommonspäckad fläskkarré i bit, fast med lite mer variation av frukten. Jag hittade en påse med blandad, torkad frukt på ICA och körde på det, det var äpple, katrinplommon och aprikoser, tror jag. Karrén steks i gjutjärnsgryta och sedan lägger man i resten av frukten, vatten, lök och buljong. Skyn gör man så klart sås av.
Första gången var problemet saltet. Man ska enligt receptet "Salta och peppra ganska rejält". Tyvärr tog jag i lite extra. Köttet smakade bra, men frukten och såsen blev så salta att det var svårt att äta. Dagen till ära hade jag gjort en sorts ungsbakade potatisar med väldigt mycket salt till. Det blev mycket vatten att dricka till.
Idag var jag noga med att snåla med saltet, och det blev klart bättre, men var ändå på gränsen. Gott blev det i alla fall. Men det var något annat som gick fel idag. När jag skulle lägga ner köttet i grytan hade jag väntat tjugo sekunder för länge efter att smöret smält, och jag hade visst i ganska mycket smör. Resultatet blev att smöret skvätte upp på min hand och nu har jag förutom en rodnad stor som två enkronor på ena handleden även en hyfsat stor brännblåsa som minne.
Men det blev ju gott i alla fall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar