fredag 10 februari 2012

Kvinnosjuka hos män?

Alltså, man skulle kunna ha en blogg bara om aftonbladet.se och deras konstiga artiklar. Nu har de gjort det igen.
Jag läste nyss rubriken "Sjukdomen som drabbar varannan kvinna i Sverige". På bilden ses en kvinna bakifrån som tränar, naturligtvis iklädd ett tränignslinne som visar mycket hud. Jag anade direkt vad det kunde handla om, och eftersom jag själv ligger i riskzonen klickade jag på artikeln. Mycket riktigt handlade det om benskörhet. För er som inte känner till sjukdomen så är den betydligt vanligare hos kvinnor, och den är ärftlig i rakt nedstigande led hos kvinnor. Min mormor har krympt avsevärt de senaste åren och har kotkompressioner som följd av sjukdomen. Min mamma behandlas årligen då hon har råkat ut för ett antal benbrott på senare år. Ska vi gissa att jag kommer drabbas?
När jag klickade på länken läser jag rubriken Minska risken för benskörhet. So far so good. Sedan läser jag själva artikeln. Det handlar om en undersökning vis Sahlgrenska som visar att träning i 20-årsåldern kan hjälpa så att man inte får sådana problem längre fram. "Studien som har gjorts på 833 svenska friska män mellan 19 och 24 års ålder visar att de män som ökade sin fysiska aktivitet även ökade sin bentäthet i höften, ländryggen, armen och underbenet." 
Är det bara jag som reagerar?  Om det handlar om en kvinnosjukdom, varför forskar man då på män? De är ju så lätta, ingen dum menscykel att hålla reda på osv. Men det finns skillnad på mäns och kvinnors kroppar. Kom inte och berätta hur min kropp fungerar utifrån forskning som enbart är utförd av män!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar