onsdag 2 januari 2013

Bloggtystnad

Eftersom den här bloggens syfte är produktion för min egen del, och inte egentligen för att någon annan ska läsa den, är det inte så många som har reagerat på tystnaden. Faktiskt bara en. Det kändes lite bra, måste jag erkänna.
Varför har jag då inte bloggat på flera månader? Svaret är samma som på frågan varför jag har fått ryggskott två gånger inom loppet av två månader. Stress. Dels finns det här med heltidsarbetande småbarnsförälder som jobbar på att inte tappa alla sina vänner och samtidigt fortsätta med sitt fritidsintresse. Det är ganska självklart. Men det handlar också om arbetssituationen.
Om någon har missat det så har många lärare i Sverige inte bara orimligt låg lön, vi har också alldeles för mycket som ska hinnas med inom vår arbetstid. Problemet ligger till stor del i ett delat huvudmannaskap - vem är det som bestämmer över skolan? Skolverket/staten skickar uppdraget, men kommunen (eller, i fallet Göteborg, stadsdelarna) bestämer hur mycket det får kosta. Rimligt? Nej, inte direkt. I ett normalt fall ber en beställare om en vara och frågar vad det kostar, alternativt frågar vad som kan erbjudas för en viss summa. Här är det en part som bestämmer vad som ska göras, en annan som bestämmer vad det får kosta. Resultatet är en arbetsbelastning som gör att allt för många lärare sliter ut sig i förtid. När sedan en lärare sliter ut sig är det svårt att hitta vikarier, och då slits kollegorna lite mer. När sedan nästa kollega, som då ställt upp lite extra, är på väg att slita ut sig följer sedan resten med av bara farten. Domino-effekt. För min del blev det två ryggskott och ett totalt hjärnsläpp innan jag fattade hur trött jag var.
Därav tystnaden. Men jag komemr tillbaka. Jag har en notis i min telefon med titlar på blogginlägg jag vill skriva. Men det är saker jag vill tänka igenom och skriva ordentligt, inte slarva igenom. Men det kommer. Hoppas jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar