fredag 7 september 2012

"Så ska ni se ut" - genusfotografens motsats

Idag var det dags för fotografering på jobbet. Jag var med min klass för deras klasskort och sedan skulle de fotas individuellt. Den unga, kvinnliga fotografen berättade för eleverna att de skulle få ta inte mindre än tre individuella foton, ett "klassiskt" där man sitter lite halvsnett, utan keps osv., och två valfria. So far so good, eller? Men så gjorde hon ett tillägg. "Då brukar tjejerna ofta ta ett så här bakåtlutat med håret hängande och killarna så här med armarna i kors. Eller om ni vill något annat."
Jag tror inte att fotografen i fråga var medveten om vad hon gjorde. Hon berätta för eleverna hur tjejer och killar förväntas vara. Tjejerna ska se väna ut och fokusera på sitt utseende: håret. Killarna ska se tuffa, slutna ut, med en pose som tydligt signalerar att de inte är villiga att släppa in någon. De som gör inte passar in i den här mallen, då? Visst lade hon till att de fick göra annorlunda, men när hon har presenterat huvudalternativen blir det mycket svårare att göra något annat. Tjejerna som itne har långt, svallande hår, var passar de in? Och de killar som faktiskt är öppna, mjuka och charmiga, ska de inte få visa sin personlighet?
Jag tog inte fajten, jag bet mig hårt i läppen. Det här är inte okej. Alla som arbetar i skolan måste följa värdegrunden, och jag kan inte se hur en skolfotograf kan få lov att frångå detta så grovt. Den första delen av skolans läroplan lyder så här (från skolverket.se):


Grundläggande värden
Skolväsendet vilar på demokratins grund. Skollagen (2010:800) slår fast att utbild­ ningen inom skolväsendet syftar till att elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö.
Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan ska gestalta och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande. Undervisningen i skolan ska vara icke­konfessionell.
Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet. 


De delar som jag markerat skulle jag vilja visa upp för fotografen. Hon skulle behöva fundera lite på det där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar