fredag 20 juli 2012

Semester - bloggtorka

Om någon mot all förmodan har noterat tystnaden här har vederbörande säkert redan listat ut anledningen. Semester. Det innebär att jag inte har haft min egna vardagslunk, utan delat den med min man. Allt blir lite annorlunda. Semester har varit av det lugnare slaget. Mycket umgänge med familj och vänner. Några shoppingturer till IKEA, Stoff&Stil, GeKås och en tapetaffär. En hel del lägenhetsfix. Adrians rum är nu tapeterat och hemmasydda gardiner hänger i både kök och vardagsrum. Det är inte mycket kvar att fixa med nu, och det gör att det känns ganska okej att hösten kommer.
Det är nämligen så att det närmar sig. Dagen J. Dagen då jag ska börja jobba igen. Galet, I know! 13/8 är det jag som sätter på mig armbandsuret, målar ögonfransarna och funderar på hur en whiteboardpenna egentligen luktade. På ett sätt ska det bli jätteskönt att få komma tillbaka, jag saknar mina kollegor och att få jobba. På ett sätt fruktar jag den nya sortens vardag. Den då man inte kan stanna kvar på jobbet hur som helst, eftersom man ska hämta på dagis. Den då man kan komma sent till första lektionen för att lämningen inte gick så smidigt som man hoppats. Den då man får ägna kvällarna åt att namna kläder. Men det kommer väl gå. Det måste ju gå. Så är det bara.
Och så har vi varit i Berlin också. Måste ju öva min tyska ibland. Adrians första flygresa. Adrians första utlandsvistelse. Han sov sig igenom båda flighterna, vilket verkar bli det bestående minnet av denna resa. Berlin är en trevlig stad, men det är ungefär lika speciellt att åka dit som att åka till Stockholm, Köpenhamn eller London för mig nu. Jag har varit där så många gånger att det inte finns några direkta måsten eller överraskningen. Nästa gång jag åker till Tyskland vill jag till en ny stad. Eller tillbaka till Freiburg. Kanske en kombination?
Jag har en liten resa kvar också. Jag, som i bara jag och inte någon annan. Jag ska åka till Stockholm och hälsa på min kära vän Louise. (Om jag hade varit 14 år och skrivit det här på facebook hade jag överanvänt superlativer, men eftersom jag är lite väl vuxen för det så blir det inte det.) Adrian och Jeremy stannar hemma. Vi ska dricka drinkar. Det känns exotiskt. Uppdatering kanske kommer om detta. Det beror på hur många drinkar det blir.
Skillnaden på semester förr och nu är ganska enkel. Förr kunde man sova ut på semestern. Nu spelar det ingen roll hur sent man är uppe. Klockan 8 går man upp. Tack för det tuppen.
Nog om semester. Nu ska jag sova. Godnatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar